BMW își copiază rivalii de la Mercedes: cum vrea să revoluționeze condusul

de: Andrei Tilimpea
16 02. 2023

BMW și Valeo vor dezvolta un sistem de parcare automată cu valet de nivel 4 cu tehnologie în mașină, care urmează să apară în 2026.

BMW și Valeo fac echipă pentru a dezvolta tehnologia de parcare fără șofer, inclusiv implementarea de senzori avansați în vehicule și servicii bazate pe infrastructură.

Un sistem de parcare complet automatizat de Nivel 4 ar putea apărea odată cu introducerea platformei BMW Neue Klasse pentru modelele complet electrice în 2026, a declarat Nicolai Martin, vicepreședinte senior cu experiență de șofer la BMW Group, la o conferință telefonică marți.

Serviciul ar putea fi adăugat ulterior ca funcție de plată, a spus Martin. Acesta va fi disponibil și pe alte modele, pe lângă vehiculele Neue Klasse, deoarece hardware-ul va fi deja instalat, a spus el.

Unele modele BMW actuale, inclusiv Seria 7 și iX, au capacitatea de a efectua singure manevre de parcare, dar șoferul trebuie să fie în apropierea mașinii. Sistemul BMW care permite această funcție se numește Parking Assistant Professional.

Mercedes-Benz a devenit primul producător auto care a câștigat aprobarea pentru ceea ce este cunoscut sub numele de Automated Valet Parking, sau AVP, lucrând cu Robert Bosch, în aeroportul din Stuttgart, Germania. Sistemul său este cunoscut sub numele de Intelligent Park Pilot.

Serviciul a fost activat printr-o lege în Germania care permite conducerea autonomă de Nivel 4, fără implicare umană, în zone de operare definite ale spațiilor publice. Autonomia SAE de nivel 4 înseamnă că mașina se poate conduce singură fără implicarea umană în majoritatea condițiilor.

BMW și Valeo au semnat un acord strategic de cooperare pentru a dezvolta următoarea generație de funcții de parcare automată. Funcțiile se vor baza pe stiva de software lansată cu SUV-ul BMW iX complet electric în 2021, au spus aceștia.

Valeo, un furnizor de lungă durată de sisteme de parcare pentru BMW, va furniza senzori, un controler de domeniu ADAS și o stivă de software de nivel 2 pentru colaborare.

O platformă de calcul puternică va găzdui algoritmi dezvoltați în comun, au spus companiile. Odată dezvoltat complet, sistemul va fi deschis altor producători de automobile prin Valeo, a declarat Marc Vrecko, președintele Valeo pentru sistemele de confort și asistență pentru șofer.

Sistem bazat pe mașină

Spre deosebire de colaborarea Mercedes/Bosch, care se bazează pe infrastructură și cloud computing pentru a crea așa-numitul sistem AVP de tip 2, BMW și Valeo se vor concentra pe construirea unui sistem bazat pe vehicul, sau de tip 1. Ar putea fi primul de acest gen când este introdus, a spus Martin.

El a spus că sistemele de tip 1, deși mai complexe decât tipul 2, au un potențial mai mare pentru o adoptare mai largă, deoarece nu depind de dezvoltarea potențial inegală a infrastructurii. Totuși, BMW intenționează să aibă ambele tipuri disponibile, ceea ce înseamnă că o mașină activată pentru Tip 1 ar putea folosi și un garaj de parcare de tip 2.

„Am putea crea un proces de „predare” dacă există infrastructură pe care să ne putem baza”, a spus Martin, menționând că există un standard de infrastructură în curs de dezvoltare. „Există capacitatea unei interfețe suplimentare care permite unui vehicul să manevreze folosind Tip 2. Dacă acesta nu este gata, vehiculul poate manevra singur” folosind senzorii și echipamentele încorporate, a spus el.

Martin a spus că BMW nu a determinat încă un preț pentru sistemul AVP, dar a spus că nu va fi prohibitiv de scump, deoarece mașinile vor avea deja toți senzorii și hardware-ul de care au nevoie. El a adăugat că senzorii lidar, care sunt scumpi, nu vor fi necesari, deoarece radarele și camerele sunt suficiente pentru tipurile de manevre de viteză redusă efectuate în parcări.

„Nu vorbim despre costuri mult mai mari cu hardware-ul, așa că avem flexibilitate pentru a crea un preț atractiv”, a spus el.